Нараївська територіальна громада
Тернопільська область

Чим відрізняється реєстрація від прописки в Україні?

Дата: 14.05.2021 11:42
Кількість переглядів: 201

Фото без опису

Чи є тотожними поняття «реєстрація місця проживання» та «прописка»?
Прописка була запроваджена в колишньому СРСР у 1932 році як система обліку
громадян. Головним її принципом було офіційне прикріплення певної особи до конкретного
місця проживання. Адже без відповідної відмітки у паспорті громадянин не міг
влаштуватися на роботу, отримати медичні чи соціальні послуги.
На території України цей механізм діяв, аж допоки Конституційний Суд своїм
рішенням визнав такий інститут неконституційним і по суті скасував прописку. У 2003 році
було прийнято Закон «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в
Україні», яким було введено правило добровільної реєстрації громадян за місцем
проживання або перебування.
Отже, станом на сьогодні такого поняття, як «прописка», у законодавстві
України не існує, натомість існує реєстрація.
Відмінності прописки від реєстрації.
Головна відмінність - цілі здійснення прописки та реєстрації. Прописка втілювала в
життя функцію адміністративно-планового розміщення населення, контроль за
переміщенням громадян, а реєстрація - це підтримка юридичного зв'язку між людиною і
державою з метою взаємного виконання прав і обов'язків. Реєстрація не обмежує свободу
пересування громадян.
Крім того, прописка закріплювала громадян за визначеною адміністративно-
територіальною одиницею, видавати дозвіл на проживання мали право адміністративні
органи на місцях. Натомість інститут реєстрації не встановлює зазначених обмежень. Також
важливим є те, що власник приміщення може зареєструвати в своєму помешканні будь-яку
особу, на відміну від прописки, яка дозволяла прописати лише близьких родичів.
Також для того, аби здійснити реєстрацію місця проживання, необхідно зібрати
істотно менший, порівняно з пропискою, пакет документів.
Чи є реєстрація обов'язковою?
Кожен громадянин України зобов'язаний зареєструвати своє місце проживання, а
також повідомити компетентні органи про зміну свого місця проживання протягом 30 днів.
Батьки зобов'язані зареєструвати місце проживання новонародженої дитини протягом 3
місяців з дня державної реєстрації її народження.
За несвоєчасну реєстрацію передбачена адміністративна відповідальність -
попередження або штраф.
Якщо вам належить декілька помешкань, де необхідно зареєструватися?
Необхідно пам'ятати, що здійснити реєстрацію місця проживання можна лише за
однією адресою. Якщо ви є власником декількох помешкань або проживаєте у двох або
більше місцях, реєстрацію місця проживання можна здійснити за однією з цих адрес на
вибір, адже кожному з нас гарантовано право на вільний вибір місця проживання.
Куди звертатися та які документи потрібно надати?
Сьогодні функцію реєстрації місця проживання здійснюють органи місцевого
самоврядування (центри надання адміністративних послуг). Причому реєстрація місця
проживання може бути здійснена одночасно із зняттям з попереднього місця проживання.
Для реєстрації необхідно надати:
1) письмову заяву;
2) документ, до якого вносяться відомості про місце проживання (як правило -
паспорт). Якщо дитина не досягла 16-річного віку, подається свідоцтво про народження;
3) квитанцію про сплату адміністративного збору;
4) документи, що підтверджують право на проживання в житлі, перебування або
взяття на облік у спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та
соціального захисту, проходження служби у військовій частині, адреса яких зазначається під
час реєстрації;
5) військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають
взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку);

6) заяву про зняття з реєстрації місця проживання особи (у разі здійснення реєстрації
місця проживання одночасно із зняттям з реєстрації попереднього місця проживання).
Яке правове значення реєстрації місця проживання?
На сьогодні існують соціальні та адміністративні послуги, які надаються виключно
за місцем реєстрації:
• отримання паспорта (як національного, так і закордонного);
• виплата пенсій;
• виплата соціальної допомоги по безробіттю, догляду за дитиною тощо (виняток -
виплата допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами);
• оформлення проїзного документа дитини;
• реєстрація фізичної особи - підприємця;
• голосування на виборах;
• звернення за безкоштовною медичною допомогою.
Окрім того, за адресою зареєстрованого місця проживання з особою ведеться офіційне
листування та вручення офіційної кореспонденції.
Важливо: у особи, яка зареєстрована в помешканні, однак не є його власником або
співвласником, не виникає автоматичне право власності на чуже нерухоме майно, у якому
вона проживає.
За правовими консультаціями та юридичною допомогою можна звернутися
до Бережанського бюро правової допомоги за адресою: м. Бережани, вул. Банкова, 6. Тел.:
(03548) 2 39 99.
Начальник відділу
Бережанське бюро правової допомоги Процик П.Б.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь