Завчасно перевірити персональні дані і слідкувати за інформацією на офіційних ресурсах – фахівці ФССУ відповіли на поширені запитання по е-лікарняним
З початку впровадження е-лікарняних було створено вже 2,5 мільйона
медичних висновків, а правила роботи з електронними листками
непрацездатності унормували. Роз’яснення щодо більшості нюансів, які
виникають при роботі з е-лікарняними, уже доступні на офіційних ресурсах
Міністерства соціальної політики, Міністерства охорони здоров’я, Фонду
соціального страхування України, Пенсійного фонду України та ін.:
? Що робити працівнику, якому відкрили е-лікарняний:
https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4227927584002422
? Які особливості призначення допомоги від ФССУ за е-лікарняними по
вагітності та пологах:
https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4265318866929960
? Як роботодавцю оформити заяву-розрахунок за е-лікарняним:
https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4283713588423821
А нововведення і додаткові роз’яснення публікуються на офіційних
ресурсах: http://www.fssu.gov.ua, www.facebook.com/SocialFundUA і
https://t.me/socialfund. Крім того, фахівці Фонду соціального страхування
України проводять семінари, онлайн-зустрічі і надають консультації.
Так, сьогодні, 26 жовтня, відбулась зустріч із членами Американської
торгівельної палати з теми впровадження електронних лікарняних. Від ФССУ
участь у заході взяли заступниця директора ВД ФССУ Владислава Хижняк,
начальниця управління страхових виплат і матеріального забезпечення
Світлана Зарубіна, заступниця начальника управління – начальниця відділу
матеріального забезпечення Анна Харченко, а також заступниця начальника
управління – начальниця відділу медичної експертизи Марина Біляєва.
Представники Фонду соціального страхування України надали актуальні
рекомендації по роботі з електронними лікарняними і відповіли на запитання
учасників. Наводимо окремі з них:
Щодо помилок при формуванні е-лікарняних
Електронні листки непрацездатності формуються на підставі медичного
висновку про тимчасову непрацездатність для тих пацієнтів, яких було
ідентифіковано як застрахованих осіб. Однак бувають випадки, коли е-
лікарняний не створюється – найчастіше це пов’язано із помилками в
2
персональних даних. Інформація щодо пацієнта вноситься у медичний
висновок автоматично і співпадає з даними, зазначеними у декларації із
сімейним лікарем. Якщо персональні дані пацієнта, зазначені у декларації, не
співпадуть із даними у реєстрі застрахованих осіб – е-лікарняний не створиться.
Часто такі помилки пов’язані із застарілою інформацію, яка не була
вчасно оновлена застрахованими особами та їх роботодавцями (наприклад, при
зміні прізвища), а також різними варіантами написання ПІБ (наприклад, Наталя
і Наталія).
Тож працівникам важливо слідкувати за актуальністю своїх
персональних даних і завчасно перевіряти правильність внесеної інформації.
Про всі зміни потрібно оперативно повідомляти лікаря і роботодавця.
Щодо оплати е-лікарняних працівникам, які продовжували роботу
Сьогодні у разі створення медичного висновку електронний лікарняний
сформується за замовчуванням. Тож у окремих випадках працівники, для яких
було створено е-лікарняний, можуть продовжувати роботу. Так відбувається,
наприклад, коли працівник відвідав лікаря для консультації або проведення
діагностики, однак фактично не втратив працездатність. За такими е-
лікарняними допомога по тимчасовій втраті працездатності не призначається,
адже працівник продовжував роботу і не втрачав заробіток за цей період.
Щодо перетинання періодів тимчасової непрацездатності в різних е-
лікарняних
Період непрацездатності працівника визначається в медичному
висновку та відображається в е-лікарняному. Однак, якщо до електронної
системи охорони здоров’я надходить інший медичний висновок, і періоди
непрацездатності перетинаються, тривалість е-лікарняних може бути
скорочена.
Є три найчастіші причини скорочення:
1) коли новий медвисновок створено в межах одного випадку
непрацездатності;
2) коли новий медвисновок не пов’язаний із попереднім, але засвідчує
непрацездатність в межах тієї ж категорії;
3) і коли новий медичний висновок засвідчує початок іншого страхового
випадку з іншої категорії причин непрацездатності.
Детальніше про правила скорочення і їх принципи:
https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4231322850329562
3
Щодо функціонування паперових лікарняних
З першого жовтня усі заклади охорони здоров’я перейшли на створення
медичних висновків замість видачі паперових лікарняних. Однак існують
чотири виключення, у разі яких пацієнту видадуть паперовий листок
непрацездатності:
? це продовження лікарняних, які було видано на папері до 01.10.2021;
? технічні помилки, які призвели до неможливості формування е-
лікарняного, та які не було усунуто упродовж 7 днів;
? помилки при створенні медичного висновку та спливу строку (7 днів),
протягом якого лікар мав можливість внести зміни;
? а також у разі всиновлення новонародженої дитини.
Щодо затримок в оплаті е-лікарняних
У зв’язку із зростанням кількості лікарняних листків (як паперових, так і
електронних), які передаються до Фонду на оплату, а також через системне
зменшення упродовж декількох років відсотку частки ЄСВ, яка направляється
до бюджету ФССУ (загалом майже на 5%, що у грошовому еквіваленті
розрахунково дорівнює близько 16 млрд грн недоотриманих коштів), сьогодні
наявні затримки у фінансуванні матеріального забезпечення.
Потреба у видатках перевищує доходи від частки ЄСВ упродовж усього
2021 року та корелює із зростанням сум допомог за лікарняними листками,
виданими, у тому числі в разі лікування від COVID-19. Наприклад, за
підсумками вересня перевищення потреби у видатках на виплати і медико-
соціальні послуги над фактичними доходами від частки ЄСВ, з якої складається
бюджет Фонду, склало 2,2 мільярда гривень.
Дата фінансування допомог за лікарняними листками залежить від дати
подання роботодавцем заяви-розрахунку. Слідкувати за станом фінансування
можна у телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund
Детальніше:
https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4246113815517132
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування
України