За сексизм у рекламі штрафуватимуть
«Шукаємо секретарку віком до 25 років». «Потрібен офіціант –
неодружений молодий чоловік гарної зовнішності».За такі оголошення
про вакансії тепер штрафуватимуть.
Так, 8 січня 2022 року в Україні набрав чинності Закон України від 10
вересня 2021 року №1750-IX «Про внесення змін до Закону України «Про
рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі».
У нашому житті реклама є дуже важливою. Вона не просто
відображає, але й формує соціальні відносини, створює інформаційне
середовище, яке транслює настанови соціальної поведінки. І
дискримінаційні меседжі в рекламі – це заклики до неповаги, твердження
про переваги або меншовартість певної групи людей.
Відтепер в Україні штрафуватимуть за демонстрацію у рекламі будь-
якої переваги однієї статі над іншою, стереотипних ролей жінок та
чоловіків, насильства за ознакою статі, тіла людини лише як сексуальний
об’єкт.
Законом передбачено, що у рекламі заборонено:
- розміщувати твердження або зображення, які є дискримінаційними
за ознаками походження людини, її соціального і майнового стану, расової
та національної належності, статі, освіти, політичних поглядів, ставлення
до релігії, за мовними ознаками, родом і характером занять, місцем
проживання, а також такі, що дискредитують товари інших осіб;
- розміщувати твердження або зображення щодо інтелектуальної,
фізичної, соціальної чи іншої переваги однієї статі над іншою, щодо
стереотипності ролі чоловіка та жінки (за винятком соціальної реклами);
- принижувати гідність людини за ознакою статі (за винятком
соціальної реклами);
- демонструвати насильство за ознакою статі (за винятком
соціальної реклами);
- використовувати зображення тіла людини (частини тіла) виключно
як сексуального об’єкта з метою привернення уваги споживача та/або
посилання (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, що не
стосуються рекламованого продукту чи способу його споживання (за
винятком соціальної реклами).
У рекламі про вакансії забороняється:
- пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам, за винятком
специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної
статі;
- висувати вимоги, що надають перевагу жіночій або чоловічій статі
(крім випадків, визначених законодавством, та випадків специфічної
роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі).
У разі порушення вимог щодо реклами із послуг працевлаштування
рекламодавець сплачуватиме до державного бюджету штраф у
десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої
законом на момент вчинення порушення.
Відтепер роботодавець отримає штраф за:
- вказання віку кандидатів;
- пропозицію роботи лише жінкам/чоловікам (виняток − специфічна
робота, яку може виконувати виключно особа певної статі);
- висування вимог, що надають перевагу жінкам або чоловікам,
представникам певної раси, кольору шкіри (виняток – випадки, визначені
законодавством, та випадки специфічної роботи, яку може виконувати
виключно особа певної статі), а також щодо політичних, релігійних та
інших переконань тощо.
Відповідальність за порушення законодавства про рекламу несуть:
- рекламодавці винні:
- у замовленні реклами продукції, виробництво та/або обіг якої
заборонено законом;
- у наданні недостовірної інформації виробнику реклами, необхідної
для виробництва реклами;
- у замовленні розповсюдження реклами, забороненої законом;
- у недотриманні встановлених законом вимог щодо змісту реклами
та у замовленні розповсюдження реклами, в якій не дотримано
встановлені законом вимоги щодо її змісту;
- у порушенні порядку розповсюдження реклами, якщо реклама
розповсюджується ними самостійно;
- виробники реклами винні у порушенні прав третіх осіб при
виготовленні реклами;
- розповсюджувачі реклами винні в порушенні встановленого
законодавством порядку розповсюдження та розміщення реклами.
У разі виявлення ознак дискримінації у рекламі за захистом своїх
прав можна звернутися до:
- Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини
(https://www.ombudsman.gov.ua або за телефоном 0800501720);
- органів виконавчої влади та місцевого самоврядування;
- Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів
та захисту споживачів (https://dpss.gov.ua);
- Національної ради з питань телебачення і радіомовлення (можна
залишити звернення на сайті https://www.nrada.gov.ua або надіслати
електронне звернення на адресу [email protected]);
- до суду;
до системи безоплатної правової допомоги (https://linktr.ee/legalaid.gov.ua ).