Нараївська територіальна громада
Тернопільська область

Як прийняти спадщину коли немає документів на спадкове майно

Дата: 01.06.2023 10:41
Кількість переглядів: 44

Фото без опису
Майже кожному з нас доводилося, а може, ще й доведеться оформляти спадщину від
близьких людей. І досить часто в цьому випадку виникають ситуації коли документів на
успадковану квартиру немає через те, що родичі за життя цих паперів не надали, і тоді
питання, як вступити у спадок, ускладнюється. Тому його вирішення передбачає вчинення
спадкоємцем низки певних дій. Передусім  необхідно визначитися із найменуванням
потрібної для вступу в спадщину документації.
Перелік необхідної документації для надання нотаріусу, щоб вступити у спадок:
- свідоцтво про смерть спадкодавця;
- документ, який доводить родинний зв’язок із померлим – свідоцтво про народження
людини, яка претендує на майно (свідоцтво про укладення шлюбу (якщо мала місце зміна
прізвища) і, можливо, низка інших документів, що підтверджують родинні стосунки з
спадкодавцем);
- паспорт спадкоємця та ідентифікаційний код у разі його наявності;
- правовстановлюючий документ на будинок (це може бути свідоцтво про право
власності на житло, свідоцтво про приватизацію, договір про дарування, договір про
купівлю-продаж тощо);
- технічна документація на домоволодіння (частіше це Технічний паспорт);
- довідка, в якій повинна бути вказана адреса, де був зареєстрований померлий
(спадкодавець) у день його смерті, а також вказані особи, зареєстровані за тією самою
адресою зі спадкодавцем у день смерті останнього.
Особливість довідки про адресу, за якою був зареєстрований померлий, тобто
спадкодавець, полягає саме в тому, що з огляду на цей документ констатується інформація
про те, чи був зареєстрований потенційний спадкоємець за однією й тією самою адресою зі
спадкодавцем саме на день смерті останнього.
Документ, що підтверджує смерть спадкодавця
Свідоцтво про смерть спадкодавця – це документ, у якому обов’язково вказується
місце, дата та причина смерті людини, що і відображено в державному реєстрі.
Так, за наявності паспорта і документів, що підтверджують родинні зв’язки зі
спадкодавцем, спадкоємець має законне право звернутися до органів реєстрації актів
цивільного стану з проханням надати свідоцтво про смерть спадкодавця. Зазвичай свідоцтво
про смерть спадкодавця можуть отримати близькі родичі (чоловік, дружина, діти, батьки).
АЛЕ як вступити у спадщину, якщо родичі не дають документи? Або якщо у
спадкоємця з іншої причини немає документів (згідно з зазначеним вище списком) на
успадковану квартиру, які він повинен надати нотаріусу?
Тоді вступити у спадок в Україні можна за допомоги судової процедури. Оскільки
вступити в спадок без документів на квартиру або домоволодіння неможливо, відповідно,
потрібно закрити питання, якщо документів на успадковану квартиру або домоволодіння
немає, в інший спосіб.
Так, по закінченню шестимісячного терміну з того моменту, як відкрилася спадщина
(тобто з дня, коли спадкодавець помер, або якщо згідно із зазначеною вище довідкою
спадкоємець був зареєстрований за однією адресою зі спадкодавцем на день смерті
останнього), уповноважений нотаріус повідомляє про відмову спадкоємцю в здійсненні
нотаріальних дій та надання йому документів про право на спадщину у вигляді свідоцтва (за
законом чи за заповітом).
Після цього спадкоємцю необхідно звернутися в судові органи з позовною заявою, в
якій вказати про визнання права власності на спадкове майно, що відкрилося після смерті
спадкодавця, в порядку спадкування.
Аби вирішити в суді питання вступу в спадок без документів на квартиру, крім вірно
складеної позовної заяви, слід надати низку загальнообов’язкових документів.
Ось орієнтовний перелік документації, яку необхідно додати до позовної заяви:
- копія позовної заяви;
- копія свідоцтва про смерть;

- копія заповіту (при його наявності);
- копія заяви про прийняття спадщини;
- копія витягу про реєстрацію у спадковому реєстрі;
- копія технічного паспорта на житловий будинок, квартиру;
- копія паспорта громадянина України;
- копія ідентифікаційного номера;
- квитанція про сплату судового збору.
При розгляді такої цивільної справи в суді позивач (він же спадкоємець) доводить
своє право на спадкування, а судовий орган зі свого боку з’ясовує у відповідних структурах,
чи має право спадкоємець на вказане спадкове майно. Суд робить це шляхом витребування
інформації, необхідної для прийняття рішення за справою про визнання права власності на
спадкову масу за наданими позивачем (спадкоємцем).
Рішення суду про визнання права власності на об’єкти нерухомого майна і буде
вашим правовстановлюючим документом, на підставі якого проводиться реєстрація.
За правовими консультаціями та юридичною допомогою можна звернутися
до Бережанського бюро правової допомоги за адресою: м. Бережани, вул. Банкова, 6. Тел.:
(03548) 2 39 99.

Бережанське бюро правової допомоги


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь