Нараївська територіальна громада
Тернопільська область

Бережанське бюро правової допомоги

Спадкування нерухомого майна за відсутності правовстановлюючих документів

Отримання у спадок будинку за відсутності правовстановлюючих документів - досить часте питання, з яким стикаються спадкоємці. 1. Спадкодавець завершив будівництво, але не оформив належним чином документи на нерухоме майно У цьому випадку необхідно звертатись до суду з позовом про визнання права власності на спадкове майно (стаття 392  ЦКУ ). До заяви слід надати: - архівні довідки чи витяги з рішень про надання земельної ділянки чи дозволу на будівництво будинку спадкодавцю; - довідки виконавчого комітету депутатів трудящих; - записи у погосподарських книгах; - реєстрацію місця проживання спадкодавця у будинку за паспортом; - технічний паспорт на будинок; - сплату за комунальні послуги по цьому будинку; - документи про відведення в установленому порядку земельних ділянок під забудову тощо. Відповідно до Закону «Про судовий збір» судовий збір за подання позову про визнання права власності на нерухоме майно в порядку спадкування особою сплачується у розмірі 1 % ціни позову, але не менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму на одну працездатну особу та не більше 5 розмірів прожиткового мінімуму на одну працездатну особу. Суд розглядає справу по суті не пізніше ніж через 60 днів з дня відкриття провадження у справі, а у випадку продовження строку підготовчого провадження - не пізніше наступного дня з дня закінчення такого строку (частина перша статті 210 Цивільного процесуального кодексу). 2. Спадкодавець не завершив будівництво, не ввів його в експлуатацію та не отримав на нього документи на право власності Пунктом 8 постанови Пленуму ВСУ від 30.05.2008 № 7 «Про судову практику у справах про спадкування» визначено, що у разі смерті забудовника до завершення законного будівництва його права та обов'язки як забудовника входять до складу спадщини. Тобто до спадкоємців переходить: 1) право власності на будівельні матеріали та обладнання, використані в будівництві; 2) право завершити будівництво на підставі документів, раніше виданих спадкоємцю. Підтвердними документами виступатимуть: - документи, на підставі яких спадкодавцем у законний спосіб велось будівництво (про право на земельну ділянку, дозвіл або декларація про початок виконання будівельних робіт, будівельний паспорт, затверджена в установленому порядку проектно-кошторисна документація); - технічний паспорт на фактично виконане будівництво, виготовлений бюро технічної інвентаризації на замовлення спадкоємця. За наявності вищезазначених документів необхідно звернутись до нотаріуса. Нотаріус видає спадкоємцям свідоцтво про право на спадщину. Після отримання свідоцтва спадкоємець завершує будівництво, передає його від свого імені для прийняття в експлуатацію, одержує на своє ім'я свідоцтво про власність на спадковий будинок і реєструє на нього право власності. За правовими консультаціями та юридичною допомогою можна звернутися до Бережанського бюро правової допомоги за адресою: м. Бережани, вул. Банкова, 6. Тел.: (03548) 2 39 99.

10:42 01.06.2023

Як прийняти спадщину коли немає документів на спадкове майно

Майже кожному з нас доводилося, а може, ще й доведеться оформляти спадщину від близьких людей. І досить часто в цьому випадку виникають ситуації коли документів на успадковану квартиру немає через те, що родичі за життя цих паперів не надали, і тоді питання, як вступити у спадок, ускладнюється. Тому його вирішення передбачає вчинення спадкоємцем низки певних дій. Передусім  необхідно визначитися із найменуванням потрібної для вступу в спадщину документації. Перелік необхідної документації для надання нотаріусу, щоб вступити у спадок: - свідоцтво про смерть спадкодавця; - документ, який доводить родинний зв’язок із померлим – свідоцтво про народження людини, яка претендує на майно (свідоцтво про укладення шлюбу (якщо мала місце зміна прізвища) і, можливо, низка інших документів, що підтверджують родинні стосунки з спадкодавцем); - паспорт спадкоємця та ідентифікаційний код у разі його наявності; - правовстановлюючий документ на будинок (це може бути свідоцтво про право власності на житло, свідоцтво про приватизацію, договір про дарування, договір про купівлю-продаж тощо); - технічна документація на домоволодіння (частіше це Технічний паспорт); - довідка, в якій повинна бути вказана адреса, де був зареєстрований померлий (спадкодавець) у день його смерті, а також вказані особи, зареєстровані за тією самою адресою зі спадкодавцем у день смерті останнього. Особливість довідки про адресу, за якою був зареєстрований померлий, тобто спадкодавець, полягає саме в тому, що з огляду на цей документ констатується інформація про те, чи був зареєстрований потенційний спадкоємець за однією й тією самою адресою зі спадкодавцем саме на день смерті останнього. Документ, що підтверджує смерть спадкодавця Свідоцтво про смерть спадкодавця – це документ, у якому обов’язково вказується місце, дата та причина смерті людини, що і відображено в державному реєстрі. Так, за наявності паспорта і документів, що підтверджують родинні зв’язки зі спадкодавцем, спадкоємець має законне право звернутися до органів реєстрації актів цивільного стану з проханням надати свідоцтво про смерть спадкодавця. Зазвичай свідоцтво про смерть спадкодавця можуть отримати близькі родичі (чоловік, дружина, діти, батьки). АЛЕ як вступити у спадщину, якщо родичі не дають документи? Або якщо у спадкоємця з іншої причини немає документів (згідно з зазначеним вище списком) на успадковану квартиру, які він повинен надати нотаріусу? Тоді вступити у спадок в Україні можна за допомоги судової процедури. Оскільки вступити в спадок без документів на квартиру або домоволодіння неможливо, відповідно, потрібно закрити питання, якщо документів на успадковану квартиру або домоволодіння немає, в інший спосіб. Так, по закінченню шестимісячного терміну з того моменту, як відкрилася спадщина (тобто з дня, коли спадкодавець помер, або якщо згідно із зазначеною вище довідкою спадкоємець був зареєстрований за однією адресою зі спадкодавцем на день смерті останнього), уповноважений нотаріус повідомляє про відмову спадкоємцю в здійсненні нотаріальних дій та надання йому документів про право на спадщину у вигляді свідоцтва (за законом чи за заповітом). Після цього спадкоємцю необхідно звернутися в судові органи з позовною заявою, в якій вказати про визнання права власності на спадкове майно, що відкрилося після смерті спадкодавця, в порядку спадкування. Аби вирішити в суді питання вступу в спадок без документів на квартиру, крім вірно складеної позовної заяви, слід надати низку загальнообов’язкових документів. Ось орієнтовний перелік документації, яку необхідно додати до позовної заяви: - копія позовної заяви; - копія свідоцтва про смерть;

10:41 01.06.2023

Як усиновити дитину другого з подружжя в умовах війни

  Досить часто через різні життєві обставини батько або мати дитини вступають у новий шлюб і створюють сім’ю з іншою людиною. Тоді виникає питання щодо процедури  усиновлення дитини другим з подружжя та внесення зміни до актового запису про народження дитини.

10:29 01.06.2023

Як приватизувати земельну ділянку під будинком під час воєнного стану

Часто буває так, що громадянин, володіючи  житловим будинком, не має документів, які посвідчують його право власності на земельну ділянку, на якій розміщений цей будинок. І тоді у власників виникають питання з чого потрібно розпочинати, до кого потрібно звернутись та які етапи варто пройти, аби приватизувати земельну ділянку під будинком? Найперше слід розпочати з виготовлення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Варто зауважити, що для замовлення та розроблення такої документації не потрібно будь- яких додаткових дозволів. Розробниками технічної документації із землеустрою можуть бути: - юридичні особи, які мають необхідне технічне і технологічне забезпечення та у їх складі працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою; - фізичні особи  – підприємці, які мають необхідне технічне і технологічне забезпечення та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою. Важлива умова – виконавцем робіт може бути лише особа, яка має сертифікат інженера-землевпорядника. Тому, перед укладанням договору, поцікавтеся у майбутнього виконавця робіт про його наявність. Якщо ж у нього такого документа немає – проект землеустрою буде вважатися недійсним і здійснити державну реєстрацію земельної ділянки ви не зможете. Технічна документація виготовляється у паперовій формі та на електронних носіях. Варто зауважити, що вартість, строки виконання робіт та інші умови повинні бути передбачені в договорі, який ви, як заявник, має укласти із землевпорядною організацією. Тому важливо, щоб в договорі був вказаний конкретний термін виконання робіт, який згідно із законодавством не може перевищувати 6 місяців. Наголошую також й на тому, що вам варто обумовити із цією землевпорядною організацією те, що її фахівець також зареєструє земельну ділянку в Державному земельному кадастрі (ДЗК). Як правило, так і відбувається. Однак є такі випадки, коли громадянин отримував лише готову документацію на цю земельну діяльну без її реєстрації у ДЗК. Далі необхідно подати клопотання до відповідного органу місцевого самоврядування (сільської, селищної чи міської ради), який передає земельні ділянки комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених Земельним кодексом України. Звертаю увагу, що до клопотання потрібно додати розроблену технічну документацію на земельну ділянку та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Термін розгляду: 1 місяць з дня отримання документів відповідним органом місцевого самоврядування. За результатами розгляду клопотання Ви маєте отримати рішення місцевої ради про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та передачу земельної ділянки у власність. І останнім кроком буде оформлення права власності на земельну ділянку завершується реєстрацією права власності на земельну ділянку. Для цього вам слід звернутися в центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) та надати такі документи: - заяву встановленої форми; - документ, що посвідчує особу; - засвідчену копію рішення про безоплатну передачу земельної ділянки; - витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку; - документ, що підтверджує внесення плати за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно. Термін розгляду – до 5 робочих днів. У результаті реєстрації права власності на земельну ділянку ви отримаєте витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

11:55 25.04.2023

Як встановити родинні відносини, якщо в документах розбіжності?

Інколи одна неправильна літера у прізвищі стає «каменем спотикання» при оформленні спадщини, різного роду договорів, пенсії по втраті годувальника… І в документах брат – не брат, і батько – не батько. Найчастіше помилку у написанні прізвища, імені або по батькові помічають уже після смерті родича, коли прийшовши до нотаріуса, виявляється, що підтвердити родинні відносини неможливо через розбіжності у документах. У такому разі, або у разі відсутності будь-яких документів про підтвердження родинних відносин, такий факт потрібно доводити у судовому порядку. Перш ніж подати заяву до суду, потрібно звернутись до органу, який видав документ, в якому допущена помилка. До прикладу, якщо це свідоцтво про народження або свідоцтво про смерть, то варто звернутись до відділу Державної реєстрації актів цивільного стану із заявою про внесення змін,  доповнень чи виправлень у записи актів цивільного стану. Якщо ж змінити нічого неможливо, відповідний орган надасть роз’яснення або довідку про неможливість поновлення втрачених записів або внесення змін. Із заявою про встановлення факту родинних відносин слід звернутись до районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду за місцем проживання  заявника у порядку окремого провадження (ч. 1 ст. 316 Цивільного процесуального кодексу України) із дотриманням вимог, встановлених ст.175 ЦПК України. У такій заяві зазначається: - який факт заявник просить встановити та з якою метою; - причини неможливості одержання або відновлення документів, що посвідчують цей факт; - докази, що підтверджують даний факт. До заяви необхідно додати: - документи, що посвідчують особу заявника; - документ, що підтверджує родинні відносини, в якому допущені розбіжності (свідоцтво про народження, свідоцтво про смерть і т.п.); - роз’яснення або довідка про неможливість поновлення втрачених записів, внесення змін і доповнень, виправлень у записи актів цивільного стану; - докази, які підтверджують наявність родинних відносин (довідки органів місцевого самоврядування, виписки з погосподарських книг або домових книг, листи, рішення судів, сімейні фотографії і т.п.). Для таких справ важливо, щоб факт, що встановлюється судом у порядку окремого провадження: - мав юридичне значення, тобто встановлювався з певною метою: оформлення спадщини, пенсії у зв’язку із втратою годувальника, одержання компенсації тощо. - мав безспірний характер, тобто ніким не оспорюється (при наявності спору про право суд може відмовити у відкритті провадження або залишити заяву без розгляду). - чинним законодавством не передбачено іншого позасудового порядку встановлення юридичного факту. Заінтересовані особи у таких справах можуть бути й інші спадкоємці, територіальна громада, орган державної влади, залежно від мети встановлення. За подання заяви до суду слід сплатити судовий збір – 0,2 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом станом на 1 січня календарного року (на сьогодні – 536,80 грн.). Рішення суду про встановлення факту родинних відносин є підставою для отримання необхідного документу, а не замінює його. Щоб згодом не витрачати час та гроші на встановлення фактів у судовому порядку, будьте пильні та уважні при отриманні будь-яких документів, що встановлюють особу, і перевіряйте у них кожну літеру. За правовими консультаціями та юридичною допомогою можна звернутися до Бережанського бюро правової допомоги за адресою: м. Бережани, вул. Банкова, 6. Тел.: (03548) 2 39 99.

11:53 25.04.2023

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь